پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 261978
تامين پايدار آب و برق زمينه‌‌ساز تداوم رشد و رونق اقتصادي است
تاریخ انتشار : 1402/10/05 09:06:19
نمایش : 288
رئيس‌جمهور تامين پايدار آب و برق را از محورهاي اقتصاد مقاومتي و نيز زمينه‌ساز تداوم رشد و رونق اقتصادي دانست و افزود: تامين نيازهاي حوزه آب و برق کشور جزء اولويت‌هاي دولت است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، آيت‌الله سيد ابراهيم رئيسي در چهاردهمين مقصد از برنامه نظارت ستادي بر وزارتخانه‌ها و دستگاه‌هاي اجرايي در وزارت نيرو حضور يافت و ضمن بازديد از نمايشگاه اقدامات و دستاوردهاي اين وزارتخانه و استماع گزارش وزير، نکات و توصيه‌هايي براي بهبود و ارتقاي عملکرد اين وزارتخانه کليدي ارائه کرد.

رئيس جمهور با اشاره به اقدامات سازنده و موثر اين وزارتخانه در زمينه‌هاي آب، برق و فاضلاب که با وجود کمبود اعتبارات با اتکا به انگيزه و حرکت جهادي انجام شده است، عملکرد وزارت نيرو در حوزه به سامان رساندن پروژه‌هاي نيمه‌تمام را شايسته و قابل تقدير دانست.

رئيسي تامين پايدار آب و برق را از محورهاي اقتصاد مقاومتي و نيز زمينه تداوم رشد و رونق اقتصادي دانست و افزود: تامين نيازمندي‌هاي حوزه آب و برق کشور جزو اولويت‌هاي دولت است.

رئيس جمهور سرمايه انساني را از مهمترين سرمايه‌هاي دستگاه‌هاي اجرايي و خدمت‌رسان دانست و بر ارتقاي کيفي نيروي انساني و بهره‌گيري هر چه بيشتر از شرکت‌هاي دانش‌بنيان در دستگاه‌هاي اجرايي تاکيد کرد.

آغاز اجراي ۴ هزار مگاوات ظرفيت برق بادي و خورشيدي

رئيسي نکته مهم ديگر را مديريت توليد برق در راستاي ارتقاي راندمان در نيروگاه‌هاي کشور ذکر و تصريح کرد: در کنار توجه به ارتقاي بهره‌وري در توليد، توجه جدي به توليد انرژي  از منابع تجديدپذير نيز نکته مهم ديگري است که در سايه توجه به اين امر مهم امروز شاهد آغاز اجراي 4 هزار مگاوات ظرفيت يکجاي برق بادي و خورشيدي بوديم.

رئيس جمهور با اشاره به هدف‌گذاري ۳۰ هزار مگاواتي توليد برق از منابع تجديدپذير در کشور، از به بهربرداري رسيدن حدود ۱۱ هزار مگاوات ظرفيت توليد برق از اين محل تا پايان دولت سيزدهم خبر داد.

رئيسي در ادامه به موضوع مهم مديريت مصرف نيز اشاره کرد و گفت: متاسفانه در دوره‌اي موضوع مديريت مصرف مورد بي‌توجهي قرار گرفت و ساخت و واردات وسايل برقي بدون توجه به ميزان مصرف آن‌ها انجام شد، اما خوشبختانه امروز موضوع ساخت و واردات وسايل برقي با مصرف بهينه مورد توجه قرار دارد.

تاکيد رئيس‌جمهور بر اجراي عدالت در زمينه تامين برق مشترکان

رئيس جمهور همچنين بر ضرورت اخذ مبلغ واقعي برق از مشترکين پرمصرف و تشويق مشترکين کم‌مصرف به شکل توأمان اشاره کرد و افزود: اين مسئله باعث اجراي عدالت در زمينه تامين برق براي مشترکين خواهد شد.

رئيسي نکته مهم بعدي را مديريت همزمان و يکجاي مصرف آب و برق در زمينه کشاورزي دانست و با تاکيد بر ضرورت فراگيري آن و ضمن قدرداني از عملکرد مثبت و موثر وزرات نيرو در اين زمينه اظهار داشت: مديريت مصرف آب زراعي بسيار مهم است؛ اجراي طرح‌هاي نوين آبياري و ورود صنايع بزرگ در اين عرصه براي اجراي اين طرح‌ها و بهره‌مندي آنها از آب مازاد صرفه‌جويي شده مي‌تواند به بهينه شدن مصرف آب در زمينه کشاورزي کمک موثري کند.

رئيس جمهور ادامه داد: اجراي طرح‌هاي آبياري زيرسطحي در واحدهاي بزرگ کشاورزي و مشارکت صنايع بزرگ در اين زمينه مي‌تواند حتي کشور را از اجراي طرح‌هاي پر هزينه براي تامين آب از منابع غيرمتعارف بي‌نياز کند.

اهميت مديريت صحيح آب و برق

رئيسي نکته مهم بعدي را توجه توأمان به جذب سرمايه‌گذاري و افزايش بهره‌وري در طرح‌هاي حوزه آب و برق عنوان و تصريح کرد: اگر ارتقاي بهره‌وري در کنار افزايش جذب سرمايه مورد توجه قرار نگيرد، حتي مي‌تواند سرمايه‌هاي جذب شده را بي‌اثر کرده و هدر دهد.

رئيس جمهور در بخش پاياني سخنانش با اشاره به عملکرد قابل تقدير وزارت نيرو در مديريت مصرف برق در دوره اوج مصرف سال 1402 تصريح کرد: همانطور که با اين مديريت در بخش مصرف خانگي خاموشي برنامه‌ريزي شده و گسترده رخ نداد و در بخش صنايع نيز شاهد تاثيرگذاري منفي بر توليد نبوديم، در حوزه آب نيز با وجود کمبود نزولات آسماني، مي‌توان با مديريت صحيح و موثر مصرف بر کمبودها غلبه کرد.

رئيسي همچنين با بيان اينکه طبق گزارش‌هاي ارائه شده، آبرساني به ۳ هزار و ۶۴۰ روستا از مجموع ۱۰ هزار روستاي هدف‌گذاري شده به انجام رسيده و باقي اين تعداد روستا نيز تا پايان دولت مردمي از نعمت آب آشاميدني سالم و پايدار برخوردار خواهند شد، تاکيد کرد: اجراي اين طرح‌ها و اعمال مديريت در بخش‌هاي توليد و مصرف مهمترين و موثرترين گام براي رفع نگراني‌هاي مردم است و آرامش‌خاطر مردم بهترين هديه در ازاي تلاش‌هاي وزير و مسئولان وزارت نيرو محسوب مي‌شود.

در بازديد رئيسي از وزارت نيرو چه گذشت؟

رئيس‌جمهور که صبح امروز دوشنبه در قالب فرآيند نظارت ستادي بر دستگاه‌هاي اجرايي در وزارت نيرو حضور يافته است، ضمن بازديد از نمايشگاه اقدامات و دستاوردهاي وزارت نيرو، دستور آغاز اجراي طرح احداث 4 هزار مگاوات نيروگاه انرژي تجديدپذير را صادر کرد.

با بهره‌برداري از اين پروژه ظرفيت توليد برق از منابع تجديدپذير که در ابتداي آغاز به کار دولت مردمي حدود ۸۷۰ مگاوات بود و در حال حاضر حدود هزار و ۱۱۹ مگاوات است به بيش از ۵ هزار و ۱۱۹ مگاوات افزايش خواهد يافت.

وزارت نيرو در دولت مردمي برنامه افزايش ۱۰ هزار و ۹۰۰ مگاوات ظرفيت توليد انرژي از منابع تجديدپذير را دارد.

آغاز اجراي طرح احداث ۴ هزار مگاوات نيروگاه انرژي خورشيدي

به موجب طرحي که امروز قرارداد اجراي آن به عنوان بزرگترين قرارداد يکجاي ساخت نيروگاه تجديدپذير در غرب آسيا در حضور رئيسي امضا شد، سرمايه‌گذاران ۴ شرکت در قالب چهار سبد شامل ۲ سبد ۱۵۰۰ مگاواتي و ۲ سبد ۵۰۰ مگاواتي براي احداث ۹۵ نيروگاه خوشيدي و بادي اقدام و در مجموع ظرفيتي بالغ بر ۴ هزار مگاوات برق تجديدپذير را حداکثر تا زمان پيک برق سال ۱۴۰۳ به شبکه سراسري متصل خواهند کرد.

با توجه به اهتمام دولت و شخص رئيس جمهور نسبت به رفع ناترازي‌هاي موجود در کشور به ويژه در بخش انرژي، موانع و مشکلات پيش‌روي شرکت‌هاي حاضر در اين طرح از جمله تملک زمين‌ها، نحوه اتصال به شبکه و مشکلات زيست‌محيطي به صورت ويژه بررسي و مرتفع شده است.

در حال حاضر ۳۸۱ محل براي ساخت نيروگاه‌هاي تجديدپذير با ظرفيت حدود ۱۱ هزار مگاوات با محوريت ۱۶ شرکت برق منطقه‌اي در سراسر کشور وجود دارد.

شرکت‌هاي برق منطقه‌اي استان‌هاي تهران با ۳۲ درصد، فارس با ۱۰ درصد و سيستان و بلوچستان با ۹ درصد از استان‌هايي هستند که بيشترين سهم را در احداث ۴ هزار مگاوات نيروگاه خورشيدي در کشور دارند.

افزايش ظرفيت نيروگاهي با استفاده از نيروگاه ۱۰ مگاواتي ساغند يزد

در مراسم امروز همچنين نيروگاه ۱۰ مگاواتي "ساغند" يزد به عنوان بخشي از ۲۶۰ مگاوات ظرفيت اضافه شده به مجموع توليد برق تجديدپذير کشور از ابتداي فعاليت دولت مردمي تاکنون، با دستور دکتر رئيسي به شکل رسمي افتتاح شد.

رئيس جمهور همچنين از نمايشگاهي که به منظور ارائه اقدامات و دستاوردهاي اين وزارتخانه در سه بخش آب، برق و فاضلاب در دو سال و نيم گذشته برگزار شده بود، بازديد کرد و با توضيحات دست‌اندرکاران اين بخش‌ها از جزئيات عملکرد اين وزارتخانه مطلع شد.

بر اساس گزارش ارائه شده در دوره پيک مصرف سال ۱۴۰۲ با اجراي برنامه‌هاي رفع ناترازي، براي اولين بار در تاريخ توليد برق کشور، ميزان تامين انرژي صنعت از بخش خانگي پيشي گرفت و ۸۵ درصد انرژي اضافه توليد شده نسبت به ۱۴۰۰، به بخش توليد اختصاص يافت. از ابتداي دولت مردمي تا کنون ۸ هزار و ۸۰۰ مگاوات ظرفيت وارد مدار شده است که نسبت به زمان طي شده از شهريور ۱۴۰۰ يک رکورد محسوب مي‌شود.

اتمام عمليات عمراني آبرساني به ۳ هزار و ۶۴۰ روستا

همچنين؛ بر اساس برنامه تامين آب شرب براي ۱۰ هزار روستا، تا اين لحظه عمليات عمراني آبرساني به ۳ هزار و ۶۴۰ روستا به اتمام رسيده که دسترسي ۸۶ درصد روستاهاي کشور به آب شرب پايدار را تضمين کرده است.

طبق توضيحات ارائه شده در دولت مردمي مديريت هوشمند آب زيرزميني به عنوان يکي از مهمترين شاخص‌هاي پايداري منابع آب، با اتکا به ابزارهاي گوناگون نظير تامين انرژي در دستور کار قرار گرفته و اجازه برداشت غيرمجاز و از بين رفتن عدالت در زمينه استفاده از منابع آب زيرزميني به هيچ مشترکي داده نمي‌شود.

انتهاي پيام/590پ

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html